Na meerdere vertragingen verwacht Qantas begin 2027 eindelijk te starten met Project Sunrise: ultralange non-stopvluchten van Sydney naar Londen en New York. De Australische luchtvaartmaatschappij zal eind 2026 de eerste Airbus A350-1000 Ultra Long Range ontvangen, speciaal ontworpen voor deze uitzonderlijke afstanden.
Om de bemanning vertrouwd te maken met het nieuwe toestel, zet Qantas de eerste vliegtuigen tijdelijk in op routes naar Nieuw-Zeeland. Voor een dagelijkse dienst naar Londen en New York zijn minimaal drie toestellen nodig. Uiteindelijk heeft Qantas twaalf A350-1000ULR’s besteld, naast twaalf standaard A350-1000’s, om het netwerk verder uit te breiden.
Project Sunrise had oorspronkelijk in 2025 van start moeten gaan, maar vertragingen door aanpassingen aan de brandstoftanks van de nieuwe Airbus-modellen hebben de planning opgeschoven. De toestellen krijgen extra brandstofcapaciteit om de extreem lange vluchten mogelijk te maken. Zo is de afstand Sydney – Londen ruim 17.000 kilometer, bijna 2.000 kilometer langer dan de huidige recordvlucht van Singapore Airlines (Singapore – New York).
Om de lange reistijd comfortabel te maken, krijgen de A350-1000ULR’s een luxe configuratie met slechts 238 zitplaatsen, verdeeld over First Class, Business Class, Premium Economy en Economy. In Economy belooft Qantas extra beenruimte, zodat passagiers de tot 20 uur durende reis zo aangenaam mogelijk kunnen doorstaan.