De NS introduceert een vernieuwde jaardienstregeling met significante veranderingen, vooral voor reizigers van en naar Schiphol. Er gaan 1600 extra treinen per week rijden, waarmee de NS inspeelt op groeiende reizigersaantallen.
Belangrijkste Wijzigingen:
- IC Direct krijgt nieuwe route
De Intercity Direct rijdt niet langer tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. In plaats daarvan rijdt deze via Amsterdam-Zuid naar Lelystad en Amersfoort. Dit komt door verbouwingen op Amsterdam Centraal en een betere integratie van de hogesnelheidslijn. - Airport Sprinter vervangt IC Direct
Tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijdt nu de Airport Sprinter, met een frequentie van elke 7,5 minuten. Deze stopt ook in Hoofddorp, Lelylaan en Sloterdijk, maar niet meer aan de oostkant van Amsterdam. - Snellere treinverbinding met België
Schiphol krijgt een Eurocity Direct naar België, die elke uur rijdt en slechts stopt in Rotterdam, Antwerpen en Brussel-Zuid. Dit bespaart 38-46 minuten reistijd. Helaas vervalt de directe verbinding met Brussels Airport. - Meer binnenlandse Intercity’s
Reizigers vanuit steden als Den Haag, Delft en Arnhem profiteren van hogere frequenties naar Schiphol. Reizigers uit Twente verliezen echter hun directe IC-verbinding met de luchthaven en moeten overstappen.
Andere Highlights:
- Tussen Den Haag en Rotterdam gaat een Sprinter elke 10 minuten rijden.
- Een nieuwe dagelijkse ICE-verbinding verbindt Amsterdam rechtstreeks met München.
Deze wijzigingen markeren een belangrijke stap in het verbeteren van de connectiviteit en efficiëntie op het Nederlandse spoor. Reizigers, bereid je voor op een vernieuwd reislandschap!